Aino Trosells nya kriminalnoveller handlar ofta om de socialt utanförstående, samhällets utkantsmedborgare eller människor på flykt, inte bara undan rättvisan utan samhället i stort. Begreppet ”krimineller” är helt och hållet Aino Trosells eget. Det är till och med upphovsrättsskyddat. Kriminalnoveller helt enkelt.
”Min grav är din” är hennes andra samling med krimineller.
Vissa teman går igen i boken. Ofta handlar de om socialt utanförstående, samhällets utkantsmedborgare eller människor på flykt, inte bara undan rättvisan utan samhället i stort.
Den som saknar uppehållstillstånd är fredlös, och måste ha turen på sin sida men så händer något som gör att cirkeln sluts.
En sådan berättelse är den inledande ”Rådlös”, en faktiskt rätt gullig historia om en man som vistats illegalt i Sverige i tre år, men nu fått avslag på ansökan om uppehållstillstånd.
På flykt undan polisen och på jakt efter någonstans att sova upptäcker han en olåst dörr i ett hyreshus. I tron att lägenheten är tom kliver han in, men så upptäcker han en äldre kvinna på en säng. Han tror att hon är död, men så hälsar hon honom med ett glatt ”Hej! ”. När han försynt ska dra sig tillbaka hör han att någon är på väg in i lägenheten.
Hemtjänsten.
Han gömmer sig desperat i en klädkammare.
Detta är inledningen.
Han har nu hittat ett hem, han är osynlig för världen utanför och hjälper den som han tror barnlösa dementa gamla damen med olika saker, sover på en hylla i klädkammaren, anpassar sin närvaro ute i lägenheten till hemtjänstpersonalens rutiner.
Det är alltid kvinnor som kommer, men en dag dyker det upp en man. Han behandlar den gamla illa, svär åt henne, slår henne och försöker tvångsmata henne. Detta kan inte få fortgå, menar den illegale inhysingen.
Mer ska inte sägas. ”Rådlös” är en berättelse som i likhet med flera andra begår en cirkelrörelse, när allt verkar ordna sig blir slutet etter värre. Genomgående är det verklighetsnära berättelser med ett socialt engagemang.
Doftrika miljöskildringar, inlevelserika personporträtt.
Ibland är det dock rena psykfall som träder emot oss, som barnaskändaren Hannes, som i fängelset inte undgår en brutalare rättvisa än juridikens.
Eller ”Ensam hemåt i natten”, en ruskig historia om kvinnoöverfall, där den kvinnliga huvudpersonen framträder som lockfågel och drabbas från ett högst oväntat håll.
Ruggigast av alla är nog ändå titelnovellen ”Min grav är din”, berättelsen om en ung islamisk flicka som levande grävs ned i ett industriområde för att hon trotsat sin fars order att resa till ursprungslandet för att giftas bort.
Berättelsen är en kraftfull attack mot det hedersrelaterade våldet. Här dyker också Trosells egen vardagshjältinna Siv Dahlin upp på ett avgörande vis. Hon förekommer i tre noveller. förlåt krimineller, till. Hon är välkommen tillbaka.