SE DEM INTE I ÖGONEN

sedeminteiogonenDen av många efterlängtade uppföljaren till Om hjärtat ännu slår, där vi möter Siv Dahlin igen.
Denna gång jobbar hon på ett högfjällshotell, där en försvarskonferens slutar i ond, bråd död.

Högfjällshotellet är överbelagt, konferenshallen fullsatt av politiker, militärer, journalister och utländska honoratiores. Folk och Försvar håller sin årliga rikskonferens. Sveriges kvinnliga
försvarsminister deltar liksom rikspolischefen, också hon kvinna. Dagens huvudtalare, landets överbefälhavare, har just avslutat sitt anförande och ordet är fritt. En man reser sig. Han talar om fosterlandskärlek och om förräderi. Vad är det han pekar mot ÖB med? En tiondels sekund för sent inser säkerhetsfolket vad som sker. Skottet tränger in vid näsbenet. I vindfånget hinner säkerhetsmännen upp honom och brottar ner honom. Någon ropar att ÖB är skjuten!

Den som berättar är Siv Dahlin som tidigare arbetat på skinnfabriken i den lilla byn i Dalarna men nu fått anställning som städerska på Högfjällshotellet. Här arbetar hon tillsammans med en brokig skara  svenskar och gästarbetare från flyktingförläggningen Kläppen. Siv har åter hamnat i en häxkittel av våld och dramatik. Konferensen fortsätter trots allt, men var finns den franske generalen som är nästa man på talarlistan? Säpo kollar varje rum och bombhundar får sniffa igenom hela hotellet.
Fast hat luktar ju inte…

Recensioner i urval

“Trosell står för något helt eget i denna den för dagen mest expansiva och populära av genrer.”
Svenska Dagbladet

“Det är en rik bok med många bottnar.”
Västerbottens Folkblad

“Aino Trosells berättelse är en slingrande historia med många olika sidospår och många djup. Den kan ibland kännas lite övermäktig men hon är en driven och rutinerad författare som vet hur hon ska hålla läsaren fången. Inte bara med hjälp av spänning.”
Västerviks-Tidningen

“En spännande och välskriven bok som på ett kusligt realistiskt sätt målar upp bilden av ett Sverige som kanske inte är alltför avlägset.”
Bibliotekstjänst

“Jag tycker att Aino Trosell intar en särställning bland landets många skickliga kriminalförfattare.
Trosell hör absolut hemma i elitserien.”
Gefle Dagblad

“Aino Trosell har fått pris för sina kriminalromaner. Se dem inte i ögonen bör förstärka hennes goda rykte som en lysande berättare och miljöskildrare. Och människokännare. Det tar lite tid att komma in i hennes sätt att beskriva tankar och känslor inuti huvudet på romanfigurerna. När man väl är där är det fascinerande.”
Folkbladet och Ludvika Nya Tidning

“Författaren Aino Trosell, vars yrkeserfarenhet omfattar både socialsvängen och svetsjobb, har åter skrivit en tankeväckande – men framföra allt mycket fängslande – spänningsroman med titeln Se dem inte i ögonen (Prisma). Rekommenderas.”
Elle

“Komplicerat och spännande pussel. Det är som att vandra i ett komplicerat pussel, där politik och personliga relationer binder samman människor på ett intrikat sätt.”
Damernas Värld

“Romanens spänningsfaktor är fullt tillfredsställande, men det är andra kvaliteter som gör den läsvärd i högre grad än så.  Aino Trosell ansluter sig till kategorin samtidsutforskare inom spänningsgenren, men utifrån ett kvinnligt perspektiv, dessutom från ´golvet´ med ett socialt engagemang, och det, förställer jag mig, ger henne en lite unik position.”
Nerikes Allehanda

“Upplägget förenar storpolitik med klassiskt sluten deckarmiljö. Läsaren mystifieras omsorgsfullt, både språk och komposition söker sig bort från genrens stereotyper, och den sociala substansen är betydande. Det här är riktigt lyckat.”
Bohuslänningen

“En politisk roman, en spänningsroman, socialrealism och ett stänk svart humor. Här har vi en spännande kvinnoroman med närvaro.”
Sydöstran

“Vad roligt det är när något som är bra blir ännu bättre.  Det här är en bok som är fascinerande långt utöver själva spänningshandlingen. Inget ont om alla nykläckta deckarförfattare som vill pröva lyckan, men en kvalificerad, proffsig författare som Aino Trosell känns mycket välkommen i genren. Hon är – tillsammans med Inger Frimansson – av en helt annan dignitet än de flesta.”
Helsingborgs Dagblad, Nordvästra Skånes Tidningar

“Oj. Med rasande tempo och, för spänningslitteraturen ovanliga stilistiska språng, berättar Aino Trosell en rolig historia.”
Flamman

“Årets nya thriller Se dem inte i ögonen är rappt berättad. När väl boken kommit igång växlar perspektiven på ett ibland nästan abrupt sätt. Författaren kräver en ordentlig läsinsats av sin publik. Aino Trosell är suverän när hon beskriver den mångkulturella städsvängen, lyfter fram fjällens lokalhistoria eller avlyssnar bygdetonfallen i Västerdalarna. Spänningsromanen förvandlas närav nog till dokumentär, och man ser än en gång hur viktig själva miljöinventeringen är för att starta hennes fantasi och få berättelsen att lyfta.”
Dalademokraten

“Det är en modig roman av Aino Trosell hur som helst. Den löper inte med. Varken till form eller innehåll. Den är rytmisk på ett sätt du sällan finner i din ordinarie kvällsdeckare. Medvetenheten i kompositionen är lika hög som den politiska: Sivs vardagsgöra kontrasteras mot avsnitt där tyngda själar öppnar sig, människor vars krav på personlig hämnd görs till något begripligt.
Aino Trosell har den djupaste känsla för både ordens makt och individens. En folkets arme´. Och
poesi i pissrännan, ja jävlar.”
Arbetarbladet

“Tro nu för all del inte att denna roman enbart kretsar kring en kvinnlig deckares komplicerade kärleksliv, som brukligt är i många nutida TV-deckare. Nej, det är endast en smärre komplikation i en sjudande och synnerligen spännande och skickligt berättad historia som knappast kan beskyllas för att vara konventionell.”
Blekinge Läns Tidning, Karlshamns Allehanda, Sölvesborgs-Tidningen

“Förutom en rakt berättad spänningshistoria blir det också en dialog med läsaren om rätt, makt och moral och en tänkvärd historia om hur människor ändras. Trosell skildrar med stor trovärdighet en stor sårbarhet i samhället och inom oss och berättar om vårt innersta bålverk, vårt verkliga immunförsvar för rätt och rättvisa.”
Folket

”Aino Trosells språk är fyllt av skarpa och slående formuleringar, men också av poesi. Det är ett språk som är njutbart att läsa, trots allt det mörka.”
Aino Trosell är oerhört skicklig i att långsamt plocka fram de många skäl som finns till konflikter om man vet något om de människors bakgrund som på olika nivåer samlas på hotellet i Sälen. Till och med själva hotellts historia har betydelse i sammanhanget.”
Uppsala Nya Tidning