BOFINKEN – novellfilmsmanus

1               SVART BILD

 

MUSIK; filmens tema.

FÖRTEXTER.

 

2               INT. LÄGENHETEN. MORGON

 

TYSTNAD.

En mycket lång och mycket mager 12-årig flicka (INDRA) sätter sig kapprak upp i sängen. Hon stiger upp och går ut i hallen där hon skjuter upp dörren till ett rum där tre barn sover; en 10-årig pojke (SVEN-ERIK), en 6-årig pojke (IVAR) och en 2-årig flicka (ROS-MARIE). Den lilla flickan ligger i en spjälsäng.

Indra skjuter upp dörren till ännu ett sovrum. På den bäddade sängen ligger en lapp.

Indra drar efter andan.

 

I ett rasande tempo kastar Indra upp dörren till det tomma badrummet, till det tomma köket,  till den tomma klädkammaren och slutligen kastar hon upp ytterdörren till den tomma trappuppgången med den stängda luckan till sopnedkastet.

Sedan drar hon sakta igen dörren och fixerar en tom klädgalge, därefter en tom golvplätt bland alla skor.

Hon går fort tillbaka till det tomma sovrummet, rycker åt sig lappen och läser.

I detsamma börjar VÄCKARKLOCKAN väsnas. Indra fumlar med den och lyckas till sist stänga av den.

 

Sven-Erik står i dörren. De ser på varandra. Indra räcker honom lappen. Han läser.

 

SVEN-ERIK:

”Nu drar jag. Om ni säger något tar bofinken

er. Mamma”.

 

INDRA:

Bofinken. Du vet vad det innebär?

 

Sven-Erik nickar.

 

INDRA forts.:

Vi säger inget. Vi låtsas som det regnar.

 

SVEN-ERIK:

Regnar?

Regnar det?

 

INDRA:

Vill du komma till dom där människorna

igen? Vill du det?

Vi har ju redan en familj!

 

Från det angränsande rummet upphäver nu Ros-Marie ett genomträngande TJUT tätt följd av Ivars kältande GNÄLL.

 

INDRA forts.:

Tempo! Ingen får veta nåt, okej?

 

SVEN-ERIK:

Okej.

 

De springer in till syskonen.

 

SVEN-ERIK (OFF):

Mamma har redan åkt till jobbet. Vi ska

lämna er, skynda på!

 

3               EXT. DAGIS. MORGON

 

Indra och Sven-Erik springer mot daghemmet med Ros-Marie i sittvagnen och Ivar stående som fripassagerare bakpå. Småbarnen skrattar, Indra skjuter springande på och Sven-Erik springer bredvid, skrattande även han.

 

4               SVART BILD

 

MUSIK; temat.

 

5               INT. LÄGENHETEN. EFTERMIDDAG

 

TYSTNAD.

Ytterdörren låses upp utifrån och Indra öppnar dörren och hejdar sig inför en trave bruna kuvert på hallmattan. Hon tar upp posten och går en snabb, sökande runda i lägenheten. Därefter bläddrar hon igenom posten och säger isch för sig själv varefter hon häller ner den i en byrålåda som om den vore besmittad.

TELEFONEN RINGER. Indra kastar sig över den.

 

INDRA:

Hallå..?

 

MANSRÖST:

                                 Jag söker Rigmor Olsson.

 

 

INDRA:

Hon är… sjuk. Mycket sjuk.

 

MANSRÖST:

Jaha.

                                 Förlåt jag uppfattade inte namnet..?

 

INDRA:

Det är… , jag är en syster.

Det är jag faktiskt.

Hon är… alldeles borta.

 

MANSRÖST:

                                 Medvetslös?

 

INDRA:

Det går inte att få kontakt med henne…

sen igår kväll.

MANSRÖST:

Det låter förfärligt?!

                                   Jag ber om ursäkt om jag lät lite… , det

                                 blev så mycket med allt här när hon inte

                                 kom till jobbet.

                                   Hoppas hon kryar på sig..?!

 

INDRA:

(ser stressad på klockan)

För all del, adjö!

 

Indra skyndar ut ur lägenheten.

MUSIK.

 

6               INT. LÄGENHETEN. EFTERMIDDAG

 

TYSTNAD.

Ytterdörren låses upp och alla fyra syskonen väller in och avskalandet av ytterplagg och stövlar vidtar omedelbart.

 

INDRA:

Övertid heter det. Alla vuxna gör det.

Men hon sa åt mej att göra pankisar!

 

De tre andra barnen JUBLAR.

 

 

7               INT. LÄGENHETEN. KVÄLL

 

MUSIK från en cd-spelare i köket där barnen är samlade runt spisen.

Indra är en riktig pannkaksekvilibrist. Hennes tre syskon står andlöst beundrande och ser hur hon med pannkakslaggen kastar upp pannkakan så att den vänder sig i luften och landar i laggen igen.

De andra sträcker fram händerna och tjatar Får jag – nej jag… , alla vill pröva.

 

Ivar med halvgräddad pannkaka i håret! Han ser gråtfärdig ut. Indra och Sven-Erik ser förskräckta på varandra men då upphäver Ros-Marie ett förlösande skratt. Sven-Erik och Indra exploderar. Ivar skakar snyftande av sig pannkakan men sedan börjar även han att skratta, ett gråtskratt så att tårarna rinner.

 

Indra ligger i Sven-Eriks säng tillsammans med småbarnen och läser högt för dem ur Petter och hans fyra getter.

 

Sven-Erik städar trumpet upp i det pannkakskladdiga köket.

 

8               INT. LÄGENHETEN. KVÄLL

 

TYSTNAD.

Indra kommer in till Sven-Erik som står och diskar.

 

SVEN-ERIK:

När tror du hon kommer?

 

INDRA:

Vet inte.

(öppnar kylskåpet)

Vi har i alla fall mat. Ett tag.

Och ravioli på burk, en hel hylla.

 

Sven-Erik snyftar till.

 

INDRA forts.:

Döden döden!

Nu tar jag dej i tv-spel!

 

Sven-Erik ler lojalt och släpper ut diskvattnet.

 

Sven-Erik och Indra spelar tv-spel. De är helt absorberade och märker inte själva hur de gäspar.

 

 

9               INT. LÄGENHETEN. MORGON

 

STRESS!

 

INDRA:

Skynda er, skynda er… !

 

Hon knuffar ut de inte riktigt färdigklädda syskonen ur lägenheten. De små gnäller.

 

SVEN-ERIK:

”Döden döden” va.

 

10           INT. DAGIS. MORGON

 

Indra kommer flåsande av ansträngning in i det tomma kapprummet och börjar genast slita av Ros-Marie kläderna. Ros-Marie protesterar. En DAGISFRÖKEN kommer in i kapprummet.

 

DAGISFRÖKEN:

Jaha. Du lämnar igen.

Och Ros-Marie har ätit frukost redan

förstår jag..? Eftersom ni är så sena.

 

INDRA:

Nej.

 

ROS-MARIE:

Gjöt! Gjöt! (gröt)

 

Dagifröken suckar.

 

DAGISFRÖKEN:

Nåväl. Vi får väl göra lite gröt i efterhand

då. Fast hon missar ju samlingen…

 

DAGISFRÖKEN och INDRA i korus:

…som är så viktig… .

 

Indra gör en min.

 

11           INT. LÄGENHETEN. EFTERMIDDAG

 

Ytterdörren låses upp och syskonskaran väller in.

TELEFONEN RINGER. Indra svarar.

 

KVINNORÖST:

                                 Hallå. Är det hos familjen Olsson?

 

INDRA:

Det beror på.

 

KVINNORÖST:

Ja det gäller Ros-Marie Olsson. Är det

                                 hennes mamma jag talar med..?

 

INDRA:

Kan man säga.

(lägre:)

Om man vill.

 

KVINNORÖST:

Kan ni komma tio och trettio? Imorgon?

                                 Vi har en speciell barntandläkare som kan

                                 ta hand om er då, han har inte så mycket

                                 tider så det är faktiskt ett privilegium…

 

12           INT. TANDLÄKARPRAKTIK. DAG

 

TANDLÄKARBORRLJUD. SPOTTLJUD. SUGLJUD.

Ilsken Ros-Marie och frustrerad MANLIG TANDLÄKARE med borren i högsta hugg.

 

TANDLÄKAREN:

Om din mamma måste jobba får hon väl

beställa en ny tid, den här damen har ju

massor av hål!

Seså, gapa nu!

 

Ros-Marie biter honom i handen. Han skriker till och släpper borren som snurrande vevar av Ros-Marie haklappen.

 

ROS-MARIE:

Tack, tack.

 

Nöjd kliver Ros-Marie ur tandläkarstolen.

 

13           EXT. DAGIS. DAG

 

Indra springer med lillasystern i vagnen.

 

 

14           INT. SKOLAN. DAG

 

Indra springer nerför en korridor.

 

15           INT. LÄGENHETEN. KVÄLL

 

Syskonen sitter och äter korv och mos. På diskbänken står ett öppnat mos-paket.

 

SVEN-ERIK:

Smöret är slut.

 

INDRA:

Det går med margarin också.

Fast man får skrapa.

 

IVAR:

Jag vill ha min mamma.

 

INDRA:

Hon kommer när du har somnat.

Hon brukar krama dej.

Hon har så mycket på jobbet nu.

 

ROS-MARIE:

(läppen darrar)

Mamma…

 

INDRA:

Lortgrisar!

 

16           INT. LÄGENHETEN. KVÄLL

 

OVÄSEN. Skrik och skratt. Fyra vilda ungar hoppar och tjoar i badet, badskummet svämmar över badkarets bräddar, Ivar leker telefon med duschen – och Jan-Erik vrider på vattnet!

Indra dyker och försvinner länge under skummet – Ros-Marie letar och blir nästan rädd innan Indra dyker upp som ett sjöodjur.

Allt är blött.

 

17           SVART BILD.

 

MUSIK.

 

 

18           INT. DAGIS. MORGON

 

Dagisfröken ser på medan Indra klär av Ros-Marie.

 

DAGISFRÖKEN:

Vill du hälsa din mamma att vi gärna

vill träffa henne.

 

INDRA:

Hon kan inte.

 

DAGISFRÖKEN:

Jobbar hon så mycket?

 

INDRA:

Ja.

Det är väl bra..?

Förut höll vi ju på att mista dagisplatsen

för att hon jobbade för lite… .

Och nu tycker du att hon jobbar för

mycket.

 

ROS-MARIE:

Min mamma…

 

INDRA:

Vad gör mamma när hon kommit hem på

kvällen?

 

ROS-MARIE:

Kjamar mej. Mmm.

 

19           INT. SKOLAN. DAG

 

Sven-Erik springer ikapp Indra i korridoren.

 

INDRA:

Sven-Erik?! Vad gör du här?

 

SVEN-ERIK:

Utvecklingssamtalet. Det gick inte

att ändra.

 

 

20           INT. SKOLAN. EFTERMIDDAG

 

En förvånad LÄRARE träder in i ett klassrum där Sven-Erik sitter och väntar tillsammans med sin storasyster Indra.

 

LÄRAREN:

Var har du din mamma Sven-Erik?

 

INDRA:

Hon kunde inte komma, Hon jobbar.

Hon förstår ändå inte… , vi är…

invandrare.

 

Läraren ser tveksamt på de två barnen.

 

LÄRAREN:

Jaså?

Det var nytt.

Heter ni inte Olsson?

 

SVEN-ERIK:

Nu ja.

Mamma tyckte Olsson var finare… .

 

LÄRAREN:

Än?

 

SVEN-ERIK:

”Än..?”

 

INDRA:

Än Baksi.

 

LÄRAREN:

Åh. Det finns alltså två Baksi i klassen?

 

INDRA:

Fanns.

 

LÄRAREN:

Jaha.

Hm.

Enligt den nya läroplanen ska elevens

eget initiativ tas tillvara.

Du får själv ta ansvar för att informera

din mamma då på ert språk…

Sven-Erik… ?

Bytte hon förnamn på er också?

 

21           INT. LÄGENHETEN. KVÄLL

 

Barnen sitter runt bordet med varsin tallrik mat framför sig. De två äldsta äter.

 

SVEN-ERIK:

Ravioli. Mmm.

 

Både Ivar och Ros-Marie kniper envist ihop munnarna.

 

ROS-MARIE:

Bajs.

 

Indra griper ett papper och börjar skriva ´Rigmor Olsson´ gång på gång.

 

INDRA:

Imorgon löser jag ut barnbidraget.

 

22           SVART BILD

 

MUSIK.

 

23           INT. MATAFFÄREN. EFTERMIDDAG

 

De fyra barnen handlar; de små sitter i den jättelika kundvagnen som Sven-Erik skjuter framåt medan Indra lägger i varor som mottas med jubel. Sven-Erik kör allt fortare tills han får sladd i kurvorna. Indra springer skrattande efter med filpaket och falukorv.

 

EXPEDITEN i kassan ler uppmuntrande mot dem medan hon registrerar varorna.

 

EXPEDITEN:

Det var duktiga barn. Är mamma sjuk?

 

SVEN-ERIK:

Nej hon jobbar.

 

IVAR:

Hon jobbar jättemycket men det är

för att hon har varit arbetslös.

 

 

EXPEDITEN:

Jag förstår.

Och pappa finns det ingen, eller..?

 

SVEN-ERIK:

Jo fyra stycken.

Min bor i Danmark…

 

IVAR:

…och min i USA…

 

INDRA:

Tyst nu.

Mamma tycker om att resa.

 

EXPEDITEN:

Din pappa är således från..?

 

INDRA:

Nya Zeeland. Och Ros-Maries pappa är

från…

 

ROS-MARIE:

Jomm.

 

EXPEDITEN:

Va?

 

ROS-MARIE:

Jomm, jomm.

 

INDRA:

Italien. Rom.

 

Expediten säger inget mera utan fullföljer tigande varuregistrerandet.

 

24           INT. LÄGENHETEN. KVÄLL

 

Barnen har våffelkalas. Ett våffeljärn står mitt på bordet och osar. Det är kladdigt av våffelsmet, sylt och vispgrädde men alla är glada och småbarnen äter med god aptit.

En stor HUND hoppar runt och får sig en smakbit då och då.

 

INDRA:

Vi måste släppa ut honom.

 

SVEN-ERIK:

Det är säkert ingen som äger honom.

 

IVAR:

Han får bo hos oss.

 

INDRA:

Och vem skulle gå ut med honom

på dan då?

 

IVAR:

Jag vill stanna hemma på dagarna.

Det är tråkigt i sexårsgruppen.

 

INDRA:

Det är säkert någon som äger honom.

Förresten får vi inte för mamma.

 

IVAR:

Det är ingen som äger honom.

Han är alldeles övergiven.

 

Indra reser sig och öppnar fönstret i det osiga köket. Då hörs svagt en lessen husses besvärjande lockrop;

 

MANSRÖST 2:

Lukas! Lukas! Var är du? Kom till

husse då. Kom så. Kom så!

 

Sven-Erik ger Ivar en dräpande blick.

 

SVEN-ERIK:

Alldeles övergiven, va?

 

25           SVART BILD.

 

MUSIK.

 

26           INT. LÄGENHETEN. MORGON

 

TYSTNAD.

Indra sätter sig kapprak upp i sängen och lyssnar.

Hon går ut i hallen och skjuter upp dörren till syskonens rum, de sover lugnt.

Sedan skjuter hon upp dörren till mammans rum. I sängen ligger mamman nerbäddad och sover.

Indras ögon fylls av glädjetårar. Hon går fram och omfamnar sin mamma som mumlande värjer sig.

Indra omfamnar sig själv, dansar runt.

Hon går ut i hallen och ser lyckligt på kappan på sin galge och skorna på sin plats. De är mycket leriga.

 

Försiktigt väcker Indra sina syskon. De smyger upp och ställer sig att beundra mamman där hon ligger.

Till sist grymtar hon lite, sträcker på sig och slår upp ögonen. Alla är tysta.

 

MAMMAN:

Det var sista gången.

Jag lovar.

Ni har varit jätteduktiga.

 

SVEN-ERIK:

Vi ville inte att bofinken skulle ta oss.

 

MAMMAN:

Jag älskar er faktiskt. Även om det inte

verkar så.

 

INDRA:

Vi vet.

Vi älskar dej också.

 

De går fram och kramar henne.

DET RINGER PÅ DÖRREN.

 

Indra går och öppnar. Utanför står dagisfröken.

 

DAGIFRÖKEN:

Inatt kunde jag inte sluta tänka på dej

Indra, att det alltid är du nuförtiden… ,

jag fick för mej att din mamma, det

låter väl löjligt – att hon farit ifrån er…

 

INDRA:

Men det har hon inte.

Kom in.

 

 

27           EFTERTEXTER

 

MUSIK.

– SLUT –

ROLLER:

 

Indra 12

Sven-Erik 10

Ivar 6

Ros-Marie 2

 

en dagisfröken

en tandläkare

en lärare

en kassörska

mamman

 

en mansröst

en mansröst 2

en kvinnoröst

 

en hund

 

SCENER:

lägenhet int

dagis ext o int

tandläkarpraktik int

skola int

mataffär int

 

MILJÖ: storstad.

 

TID: nutid, vinter. Handlingen utspelar sig under en vecka.

 

INFÄRGNING: a. musiken – modern rock, gärna specialkomponerad.

bildspråket – dvd, rörlig kamera, närbilder mest – tv-mässigt

 

SKÅDESPELARNA: huvudpersonen är en tolvårig flicka. Utstrålning och spelbegåvning är naturligtvis avgörande men helst ska hon också vara lång men ännu inte alls utvecklad som kvinna. Hon har skjutit i höjden och hennes röst har blivit mörkare men hon har inga bröst.

Hennes ”arbetskamrat”, den yngre brodern Sven-Erik är mycket lillgammal. Han är stillsam och hans kroppsspråk är en gubbes vilket ger ett komiskt och rörande intryck.

Syskonskaran är ett team. De drar åt samma håll.

Inga av de vuxna är skrämmande eller hotfulla. Uttrycket sammantaget från vuxenvärlden gentemot barnen är snarare likgiltigt, milt irriterat eller tankspritt förvånat. Vuxenvärlden visar inget aktivt intresse för barnen. Vuxenvärlden är sig själv nog.

GENRE: komedi. Eftersom grundhistorien är tragisk bör den komik som finns tas ut och historien berättas med lätt hand.

1      SVART BILD.. 2

2      INT. LÄGENHETEN. MORGON.. 2

3      EXT. DAGIS. MORGON.. 3

4      SVART BILD.. 3

5      INT. LÄGENHETEN. EFTERMIDDAG.. 3

6      INT. LÄGENHETEN. EFTERMIDDAG.. 4

7      INT. LÄGENHETEN. KVÄLL.. 5

8      INT. LÄGENHETEN. KVÄLL.. 5

9      INT. LÄGENHETEN. MORGON.. 6

10     INT. DAGIS. MORGON.. 6

11     INT. LÄGENHETEN. EFTERMIDDAG.. 6

12     INT. TANDLÄKARPRAKTIK. DAG.. 7

13     EXT. DAGIS. DAG.. 7

14     INT. SKOLAN. DAG.. 8

15     INT. LÄGENHETEN. KVÄLL.. 8

16     INT. LÄGENHETEN. KVÄLL.. 8

17     SVART BILD. 8

18     INT. DAGIS. MORGON.. 9

19     INT. SKOLAN. DAG.. 9

20     INT. SKOLAN. EFTERMIDDAG.. 10

21     INT. LÄGENHETEN. KVÄLL.. 11

22     SVART BILD.. 11

23     INT. MATAFFÄREN. EFTERMIDDAG.. 11

24     INT. LÄGENHETEN. KVÄLL.. 12

25     SVART BILD. 13

26     INT. LÄGENHETEN. MORGON.. 13

27     EFTERTEXTER.. 14