En egen strand är en roman om flyktdrömmar, fast man redan har flytt. Om konstens och kärlekens janusansikten. Om att gå sönder, och ändå gömma sin dröm.
Hanna och Judit är systrar. Men arbete och familjeliv har gjort sitt. De är utarbetade, nednötta till varpen, dränerade på kraft. De måste göra något, för att rädda sig, för att inte gå under.
Om man säljer allt och vågar språnget? Bara ger sig av? Hur länge kan man då leva långt borta i Söderhavet?
Bland tusentals obebodda öar finner de den ö som ska komma att bli deras egen, eftersom den är ingens.
Nu ska de få prata färdigt, vila, läka sig. Nu ska de hitta tillbaka, börja om. Äntligen finner de lugnet, äntligen lever de enbart i nuet. Äntligen har de tid att räkna alla stjärnorna på himlavalvet.
Men i samvaron på den rofyllda ön luckras förseglingarna långsamt upp. Det Hanna och Judit hade hoppats lämna bakom sig hinner i stället ifatt dem. Samtalen färdas i allt bräckligare farkoster, driver systrarna till att demaskera sina sanningar. Till sist nalkas den fara som ska tvinga dem att kämpa för sina liv. Tillsammans.
Eller var och en för sig.
Recensionscitat
Lysande Aino Trosell går mot nya höjder
”Även om höstsäsongen bara är i sin begynnelse är jag övertygad om att Aino Trosells En egen strand är en av höjdpunkterna.”
Dala-Demokraten
Ingen går säker
” Jag vet inte hur jag annars ska uttrycka mig kring denna märkliga och fascinerande roman, som fullkomligt vräker omkull mig som läsare. Starkare och intelligentare bok lär du inte ta del av på länge. Om du vågar, vill säga. Ingen går säker! Inte på den här ön! I den här världen!!”
Helsingborgs Dagblad
Brännande samhällskritik
”En egen strand är brännande aktuell samhällskritik då den tar itu med ett land som bryts ned för att sedan säljas ut, och den placerar kvinnors position i denna nedbrytning mitt i centrum.
Samtidigt är det en psykologisk spänningsroman som väcker frågor om människans överlevnadsinstinkt och vid vilken punkt solidaritet och samarbete upphör att gälla. I slutet kommer en vändning som förvandlar boken till en thriller och som driver Hannas och Judiths liv till en slutgiltig och dramatisk uppgörelse.”
Tidningen Etc
Systrar på flykt. Klaustrofobiskt äventyr med realistisk skärpa
”Detta är en klaustrofobisk äventyrsroman skriven av en erfaren författare som vet hur hon ska skapa kontakt med en stor läsekrets. En ovanlig bok som trots att den känns lite yxig blir allt kusligare, intensivare och intressantare.”
Dagens Nyheter
Psykologiskt helvete på Söderhavsatollen
”I stället, i takt med att situationen på paradisön urartar, passerar Trosells språk in i ett drastiskt
deliriskt flöde som suger med läsaren mot undergången – om det nu är dit som systrarna Hanna och Judit är på väg? Det tänker jag inte tala om. Den som läser får se.”
Sydsvenskan
Från utbrändhet mot paradiset
”Men denna bok skulle man kunna kalla för en psykologisk thriller. Eller en bok om praktisk filosofi. Jag kan bara säga att hon har gjort det igen.
Hon har fångat in mig i ett människoland där färden inte alltid går i behaglig takt. Med sitt precisa språk. Sin vackra stilistik som gör det fula vackert och det vackra olustigt. Surrealistiska sekvenser som är upp till läsaren att tolka. Hon vrider och vänder på det som kallas mänsklighet. Visar upp oanade fångster. Och knyter ihop det till en spännande rövarhistoria.”
Arbetaren
Psykologiskt drama i Söderhavet
”Aino Trosell är en egensinnig författare som här skapat ett psykologiskt drama med en högst oväntad upplösning. Inget får vara som det är till bokens sista blad. Hon skalar våra illusioner som vore det en lök in till vanföreställningens kärna.”
Östgöta Correspondenten
Ger ursinnet ett riktning
”Aino Trosell behandlar och vidrör däri några av vår tids avgörande frågor genom att låta systrarnas tidigare liv och motsättningarna på ön ständigt reflektera ett större sammanhang. I det skenbart lilla och privata väcker Trosell liv i de stora frågorna. Den yttre och inre dramatiken i romanen går knappt att beröra utan förstöra den laddning och spänning – vilka är betydande – som finns i romanen.
En av romanens största förtjänster är att hon lyckas med det allt annat än enkla konststycket att genom två kvinnors liv på en öde ö mycket långt borta spegla vår tid, vårt samhälle och de tilltagande orättvisorna. ”
Arbetet